English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Κυριακή 11 Απριλίου 2010

                                    Αφιέρωμα Ελληνικό hip hop



Οι δικές μου μνήμες όσο αφορά το Ελληνικό hip hop ξεκινάνε το 1998 αν δεν κάνω λάθος σε μια συνέντευξη που πήγαμε να πάρουμε μαζί με τον φίλο τον Κώστα ο οποίος άκουγε ήδη hip hop και είχε

ανακαλύψει τους Active Member. Μια πρωινή γυμνασιακή μέρα μου λέει: «Ακούς Active Member; Πάμε να τους πάρουμε συνέντευξη;

Παίζουνε σήμερα στην πόλη μας». Χωρίς να γνωρίζω περί τίνος πρόκειται, απαντάω θετικά και έτσι βαδίζουμε το απόγευμα για το μαγαζί που θα συναντήσουμε τον Μιχάλη Μυτακίδη (γνωστό ως B.D. Foxmoor ) και θα κλειστούμε στο δωματιάκι για να μιλήσουμε, δίπλα του καθότανε η Sadahzinia , έξω τριγυρνούσαν ο X-Ray (Νικήτας Κλιντ) ο Βέβηλος μέσα στο μαγαζί, άτομα που γνώρισα παρακάτω μέσα σε αυτό που ονομάζουμε Ελληνικό hip hop.



Η όλη ιστορία ξεκινάει αρχές του ‘90 και το κάθε συγκρότημα την διηγείται διαφορετικά, τώρα είτε η φάση ξεκίνησε από τους F.F.C. ( οι οποίοι συναντήθηκαν το 1987) είτε από τον Μιχάλη Μ. μετά την συναυλία των Public Enemy το 92, λίγο έχει νόημα. Αρχές της δεκαετίας του 90 και

τέλη του 1992 λοιπόν ο πρώτος δίσκος που βλέπει ελληνικό φως είναι η «Διαμαρτυρία» των Active Member το οποίο είχε βγει σε 500 αντίτυπα και περιείχε συμμετοχή των F.F.C. και άλλων της hip hop σκηνής. Κάπου εδώ να σημειώσω ότι συγκροτήματα όπως : Active Member, F.F.C., Terror X Crew, Ημισκούμπρια και άλλοι, ήταν μαζί παρέα όταν ξεκινούσανε τα πρώτα τους

βήματα ( υπάρχει και φωτογραφικό ντοκουμέντο με όλους τους παραπάνω την οποία δυστυχώς μετά από τόσα χρόνια έχω χάσει και δεν μπορώ να σας την χαρίσω ). Ένα χρόνο μετά κυκλοφόρησε και ο πρώτος σόλο δίσκος του ιδρυτή των Active Member, γνωστού ως B.D. Foxmoor, με τίτλο “I’m still a active member” και η δευτερη δουλειά των Active Member το “Στην ώρα των σκιών” ξανά με τον ίδιο τρόπο.

Το 1994 ο B.D.Foxmoor αποφασίζει να μαζέψει όσους αγαπάνε αυτό το είδος και να φτιάξει τους Radicals, μετέπειτα Freestyle Productions μια ομάδας ατόμων που έκαναν πολλά περισσότερα από το να γράφουν στίχους και να ραπάρουν. Υπήρχαν άτομα που ασχολούνταν με το graffiti,

με το Breakdance, με τις παραγωγές, με τη διοργάνωση των Lives. Την ίδια χρονιά η ομάδα αυτή κυκλοφόρησε το “R.E.A.L”, ένα E.P. ως ανεξάρτητη παραγωγή και πάλι. Και ο δεύτερος δίσκος των Active Member με τίτλο “Στην ώρα των σκιών” βγήκε στην κυκλοφορία. Επίσης, οι FF.C. έκαναν την πρώτη τους δισκογραφική δουλειά, το “Σκληροί Καιροί”, το 1994 ως μέλη

της Freestyle Productions για πρώτη και τελευταία φορά. Αυτή ήταν και η μοναδική περίοδος που υπήρχε κάτι ενωμένο με σκοπό να αφήσει τα μηνύματά του και να χτιστεί κάτι πραγματικά καλό, τα επόμενα χρόνια απλά θα γίνουν μπερδεμένα τα πράγματα και οι καταστάσεις. To 1995 και αφού πια το Hip-Hop έκανε τα πρώτα του βήματα σε ανεξάρτητες παραγωγές, ο B.D. Foxmoor έκανε το πρώτο βήμα για την είσοδο των HipHop συγκροτημάτων σε πολυεθνική δισκογραφία, υπογράφοντας στη Warner. Επίσης εκείνη την περίοδο προσχώρησε στο γκρουπ και ο X-Ray και

κυκλοφόρησαν “Το Μεγάλο Κόλπο” την ίδια χρονιά. Στο δίσκο αυτό έκανε για πρώτη την εμφάνιση του το Low Bap, μια έμπνευση του B.D. Foxmoor που διαφοροποιούσε τη θέση από όλους τους υπόλοιπους hiphopers, διαβλέποντας τότε μια διαφαινομένη παρακμή στο είδος και πιστεύοντας ότι με αυτό τον τρόπο, θα το τελειώσει αυτός όπως νομίζει καλύτερα. Την

πρώτη εμφάνιση τους κάνουν εκείνη τη χρονιά μέσω δισκογραφικής και οι Going Through με το δίσκο “Αναζήτηση“. Τα σπουδαία όμως έρχονται την επόμενη χρονιά το 1996, καθώς πολλές νέες και πολλά υποσχόμενες μπάντες εμφανίζονται στο προσκήνιο και μάλιστα με έτοιμη δισκογραφική δουλειά. Οι Τerror-X-Crew αποτελούμενοι από τους Αρτέμη, Ευθύμη και Dj-

Alx αποτελούν ότι πιο extreme υπήρξε ποτέ στη σκηνή με επαναστατικούς και αναρχικούς στίχους να ξεσηκώνουν τότε τα πλήθη και να αποκτούν πολύ γρήγορα ένα ιδιαίτερα ευρύ κοινό, αμέσως μετά την κυκλοφορία του πρώτου ομότιτλου EP τους. Επίσης τα γνωστά σε όλους Ημισκούμπρια πιάνουν το ακριβώς αντίθετο άκρο με ένα τελείως χιουμοριστικό επίπεδο

στους στίχους τους και κυκλοφορούν και αυτοί το πρώτο τους LP με τον τίτλο “30 χρόνια επιτυχίες“. Τέλος και οι Active Member με φόρα από το 1995 κυκλοφορούν την 3η δισκογραφική τους δουλειά με τίτλο “Από τον τόπο της Φυγής”.



Την επόμενη χρονιά, το 1997, ήταν η σειρά των FF.C. να μπούνε στο χορό κυκλοφορώντας το “Σε άλλη διάσταση“, έναν δίσκο που άφησε εποχή. Επίσης οι Goin’ Through κυκλοφορούν το “Μικροί Θεοί“, έναν αρκετά πετυχημενο δίσκο, που είχε όμως κατά τον υπογράφων πολλά στοιχεία από το Low Bap των Active Member, χωρίς αυτό να μειώνει καθόλου την προσπάθεια. Μέσω της Freestyle Productions, εμφανίζονται και οι Βαβυλώνα με το “Αρχή Επί Τέλους” ως η δεύτερη Low Bap μπάντα ever, επιλέγοντας και αυτοί το χιούμορ στο στίχος τους, αλλά και τον B.D. Foxmoor στο… παρασκήνιο! Ακόμη κυκλοφορούν το δεύτερο δίσκο τους αυτή

τη φορά οι Terror-X-Crew με τίτλο “Η “Πόλις Εάλω” και τα Ημισκούμρια με τίτλο “Ο Δίσκος που διαφημίζεται”. Τέλος πρώτη δισκογραφική εμφάνιση και για τους Ζωντανούς Νεκρούς με τον ιδιαίτερα πρωτότυπο και σκληρό δίσκο τον “Πρώτο Τόμο“. Η επόμενη χρονιά, το 1998, είναι η χρονιά που θα σηματοδοτήσει τις μεγαλύτερες αλλαγές στη σκηνή και θα έχουμε ουσιαστικά τη δημιουργία των πρώτων κλικών. Οι Active Member μετά από ένα χρόνο ανομβρίας

κυκλοφορούν το “Μύθοι του Βάλτου“, έναν δίσκο που ότι και να πούμε γι’ αυτόν είναι απλά λίγο από όποια σκοπιά και να το δεις, από όπου κι αν θεωρείς ότι ανήκεις. Το Low Bap φτάνει στο απόγειο του, με κομμάτια που δεν μπορείς εύκολα να ξεχωρίσεις κάποιο ως καλύτερο από το άλλο, λίγο όμως πριν την απόλυτη κατρακύλα! Οι FF.C. συνεχίζουν με τον ίδιο δυναμισμό και

αυτή τη χρονιά με την “Απειλή” με αξιοζήλευτα κομμάτια, ιδιαίτερο στυλ όπως πάντα και καθαρούς στίχους. Οι Goin’ Through κυκλοφορούν και αυτοί το δεύτερο LP τους, μαζί με τους μετέπειτα συνεργάτες τους σχεδόν, τουςΝ.Ε.Β.Μ.Α. που ως μέλη της freestyle αυτοί τότε κυκλοφορούν το “Μακριά από τη Γιορτή” και αποχωρούν από το Low Bap. Και ακόμη κάτι πρωτότυπο για το τέλος αυτής της περιόδου, κυκλοφορεί το “Άλλο ένα ψέμα” από τη

Sadahzinia, την πρώτη γυναίκα που βγάζει LP στην Ελλάδα, μέλος των Active Member, μετέπειτα σύντροφος του B.D. Foxmoor, μέσω της Freestyle Productions. Τέλος εμφανίζονται δύο πολύ δυναμικές μπάντες της εποχής, αλλά που δεν είχαν ανάλογη συνέχεια, οι Razastarr και οι Παρεμβολές με τις κυκλοφορίες των πρώτων τους δίσκων να γίνονται την επόμενη χρονιά.

Πως είδα το Ελληνικό hip hop;

Τέλη του 1997.. αρχές 1998 και μέχρι το 2000 στα εφηβικά μου χρόνια βρήκα κάτι ουσιώδες, βρήκα στίχο που να έχει να μου πει ιστορίες μέσα από την ζωή, μηνύματα δυνατά παντός φύσεως , ωραίες μελωδίες κτλ κτλ. Είδα τον πραγματικό χαμό όταν ξεκίνησα την πρώτη μπασταρδεμένη hip hop με ροκ εκπομπή στο ραδιόφωνο εν έτη 1998, τα τηλέφωνα να παίρνουν

φωτιά, κόσμο να το αγαπάει, τα graffiti να ξεκινάνε τα φαρδιά παντελόνια στην μόδα, τα κασετόφωνα και τα skateboard στις αλάνες, το skatepark, τις κλίκες και τις ομάδες, πήγα σε συναυλίες και φεστιβάλ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Μέχρι που η κατάσταση χάλασε από τους ίδιους που το ξεκινήσανε, κόντρες , σπόντες, τραγούδια δίχως νόημα που το μόνο που

έλεγαν ήταν για το ποιος είναι ο καλύτερος ο πιο χιπ χοπ, ο πιο δυνατός και ο ποιος έχει το καλύτερο κοινό κτλ. Όπως αναφέρω και παραπάνω το χιπ χοπ έκανε πολλές στροφές και ξεφτιλίστηκε από εταιρίες και δημιουργούς φτάνοντας στο σημερινό σημείο να έχει μπει στα μπουζούκια και να πλασάρει ωραίες γκόμενες για να πουλήσει και να ζήσει, υπάρχουν πολλά

παραδείγματα αλλά δεν αξίζει να αναφερθούμε. Να πω για το τέλος ότι παρ’ όλο που δεν ασχολούμαι εδώ και πολλά χρόνια βαθειά με το είδος αλλά ακούω περιστασιακά και επιλεκτικά, έχω ακούσει πολλές ελπιδοφόρες δουλειές από νέα άτομα που μεγάλωσαν με αυτό και πραγματικά ξέρουν και το κάνουνε καλά. Όποιος θέλει να κάνει κάτι, ας ψάξει καλά και θα βρει

την άκρη μόνος του, εκεί είναι η μαγκιά… γι αυτό ψαχτείτε λίγο καλύτερα και θα βρείτε όμορφα πράγματα… Το hip hop δεν σταματά!



[ ΛΕΞΙΚΟ ]

Τι αποτελεί αυτό που λέμε hip hop;

Η Hip – Hop κουλτούρα βασίζεται σε τέσσερα στοιχεία: στον DJ (Disk Jokey), στον MC

(Master of Ceremony), στο Graffiti και στο Breakdance.

Scratch: Η ρυθμική χειραγώγηση ενός ήχου μέσω του βινυλίου με τη βοήθεια ενός

μείκτη. Συνδυασμένοι ήχοι από δύο και περισσότερα βινύλια. Επανάληψη και κόψιμο

στροφών του δίσκου σε ένα συγκεκριμένο “ανεβαστικό” σημείο, δημιουργία ρυθμού

με τον ήχο που αναπαράγει η βελόνα πάνω στο βινύλιο σύμφωνα με το κάθε κομμάτι.

Sample: Κάποιος ενδιαφέρων ήχος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην παραγωγή.

Συνήθως στο χιπ-χοπ μερικά δεύτερα από παλαιότερα ενδιαφέροντα κομμάτια που,

όταν αναπαραχθούν, θα γεννήσουν κάτι ενδιαφέρον.

Beatmaking: Η δημιουργία ενός κομματιού με τη χρήση samples από άλλα κομμάτια

ή οποιαδήποτε πηγή ήχου (από τη φύση μέχρι μηχανικούς ήχους).

Freestyle: Η διαδικασία αυθόρμητης δημιουργίας αυτοσχέδιας ρίμας με επιρροές από

στοιχεία και γεγονότα του γύρω χώρου μια δεδομένη στιγμή.

MC: Ο άνθρωπος που γράφει και ερμηνεύει τους στίχους στο κάθε κομμάτι. Τα αρχικά

προέρχονται από τις λέξεις microphone controller.

MC Battle: Διαγωνισμός ικανοτήτων στο freestyle. Οι διαγωνιζόμενοι καλούνται να

αποδείξουν ποιος είναι ο πιο ετοιμόλογος, ο πιο γρήγορος και ο ικανότερος με κριτή

το κοινό.

Bombing: Ορισμός σχετικός με το γκράφιτι, το “παράνομο” βάψιμο τοίχων ή τρένων, μια

γρήγορη διαδικασία που προέρχεται από τις πρώτες εποχές του hip-hop στην Αμερική.

Tag: Η υπογραφή, το ψευδώνυμο κάθε καλλιτέχνη γκράφιτι.

Flow: Η ροή του λόγου ενός mc στα κομμάτια του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: